waar je als wijnimporteur-verkoper rekening mee moet houden
Voor iedere verkoper is het een uitdaging om de juiste producten in te kopen. Dat is voor mij als wijnimporteur niet anders. Ik selecteer mooie wijnen, met een goede prijs-kwaliteit verhouding; wijnen waar ik volledig achter sta. Dan komt het spannendste moment: de klant bezoekt de webshop en maakt zijn keus. En wat dat is? Dat weet je van te voren niet, zeker niet bij wijnen die nieuw zijn in het assortiment. In deze blog vertel ik je meer over de ins en outs van het voorraadbeheer van de Joie de Vin wijnwinkel.
De eerste voorraad
Zo’n twee jaar geleden ben ik samen met mijn partner tijdens onze eerste inkoopreis op zoek gegaan naar geschikte wijnproducenten. We maakten uiteindelijk een selectie van 6 wijnhuizen uit de Loire en de Sud Ouest met in totaal 22 wijnen. Eind 2017 stonden al deze producenten op een wijnbeurs in Lille. Het ideale moment om de eerste 800 flessen op te halen, met een toen nog iets te groot bestelbusje.
Voorraadverloop
In die eerste maanden bleek al snel dat sommige wijnen hardlopers zijn en anderen misschien toch net iets te eigenzinnig. Op basis van prijs, bekendheid en toegankelijkheid van iedere wijn had ik een inschatting gemaakt welke wijnen goed zouden verkopen en welke minder en daar de inkoop op aangepast. De inschatting klopte, alleen: de hardlopers waren echt snel op! Gelukkig troffen we onze leveranciers door het jaar heen op meerdere beurzen, zodat we de voorraad steeds aan konden vullen.
Geen ‘nee’ willen verkopen
Als je nog relatief weinig wijnen in portefeuille hebt, wil je natuurlijk niet dat je uitverkocht raakt. De verleiding is groot om van de wijnen die je wel hebt, dan maar een flinke voorraad aan te leggen, zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen aan je klanten. Voor rode wijnen en stevigere witte wijnen – die beter worden van een jaartje bewaren – is dat ook geen probleem.
Van jonge, frisse wijnen, die bedoeld zijn om binnen 1 of 2 jaar op te drinken, wil je niet een te grote voorraad hebben. Als je deze wijnen niet op tijd verkocht hebt, moet je ze weggooien. Dat is niet alleen zonde van het geld; het past ook niet bij onze insteek om zorgvuldig en zuinig om te gaan met producten. Maar helaas, ook ik heb een keer te veel besteld. En ook al ging het maar om een paar dozen; ik werd er toch wel wat treurig van.
Boodschappenlijstje maken
Inmiddels hebben we meer wijnproducenten en meer wijnen in de portefeuille. Maar dat maakt het niet per sé gemakkelijker. Nog steeds moet je nadenken over de verkoopbaarheid van je product in relatie tot de houdbaarheid van de wijn, de onderlinge samenhang tussen alle verkopen en je totale verkoop. Verkoop je veel van frisse witte wijn 1, dan verkoop je op dat moment niet frisse witte wijn 2.
Wat je op voorraad wilt hebben in de wijnkelder wordt ook bepaald door het seizoen. Tijdens de feestdagen in de winter, verkoop je andere wijnen dan in de zomer. Per seizoen bekijk je dus wat je nog aan voorraad hebt, wat je nog mist en maak je een boodschappenlijstje.
Plannen van de inkoop
Nu je weet wat je wanneer nodig hebt, is de volgende stap het bedenken op welke manier je het transport regelt. Zoals gezegd is een kleine order ophalen op de beurs niet al te moeilijk. Een kwestie van op tijd je orders plaatsen en een niet te grote bestelbus regelen ☺. Maar laat je de wijn rechtstreeks met een transporteur uit Frankrijk komen, dan zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Wederom de afweging hoeveel je gaat bestellen. Gemiddeld kunnen er 600 flessen op een pallet. Maar als je dat niet kan verkopen, moet je minder bestellen en zijn de transportkosten per fles weer hoger en is het transport minder duurzaam.
Roet in het eten
Een andere planningsissue: is de wijn al wel klaar voor transport als jij het wilt gaan verkopen? Een voorbeeld zijn de zomerse wijnen uit de Provence. Die wil je bij de eerste zonnestraal van het jaar én voor je voorjaarsproeverij beschikbaar hebben. Maar dat is ook de periode dat deze jonge wijnen nog volop gebotteld worden.
De weergoden
En natuurlijk: het weer! Als het te warm is, is dat niet goed voor de houdbaarheid van de wijn. Joie de Vin wilde vorig jaar september graag een bestelling uit de Pays Nantais over laten komen. Maar de zon bleef maar schijnen; iedere dag en heel erg hard. Het was echt veel te warm om de wijn op transport te zetten. Meestal kijk ik op mijn weer-app in de hoop op mooi weer, nu keek ik toch op een andere manier. Het werd uiteindelijk oktober voordat de wijn geleverd kon worden.
Geen wijn in de gootsteen
Al met al blijft het voorraadbeheer een grote puzzel van wat in te kopen, wanneer je het in huis wilt hebben en hoe de wijn van A naar B moet gaan. De portefeuille van Joie de Vin is inmiddels gegroeid naar zo’n 60 wijnen en gelukkig hoef ik niet vaak ‘nee’ te verkopen. Mocht het toch een keer voorkomen, dan wil ik je graag verleiden om op ontdekkingsreis te gaan en een van die 60 andere wijnen eens te proberen. Beter dan wijn in de gootsteen gooien, toch!?
Tosca Winters
Eigenaar Joie de Vin
& Register Vinoloog
Nieuwe voorraad bestellen – hoe gaat dat?
waar je als wijnimporteur-verkoper rekening mee moet houden
Voor iedere verkoper is het een uitdaging om de juiste producten in te kopen. Dat is voor mij als wijnimporteur niet anders. Ik selecteer mooie wijnen, met een goede prijs-kwaliteit verhouding; wijnen waar ik volledig achter sta. Dan komt het spannendste moment: de klant bezoekt de webshop en maakt zijn keus. En wat dat is? Dat weet je van te voren niet, zeker niet bij wijnen die nieuw zijn in het assortiment. In deze blog vertel ik je meer over de ins en outs van het voorraadbeheer van de Joie de Vin wijnwinkel.
De eerste voorraad
Zo’n twee jaar geleden ben ik samen met mijn partner tijdens onze eerste inkoopreis op zoek gegaan naar geschikte wijnproducenten. We maakten uiteindelijk een selectie van 6 wijnhuizen uit de Loire en de Sud Ouest met in totaal 22 wijnen. Eind 2017 stonden al deze producenten op een wijnbeurs in Lille. Het ideale moment om de eerste 800 flessen op te halen, met een toen nog iets te groot bestelbusje.
Voorraadverloop
In die eerste maanden bleek al snel dat sommige wijnen hardlopers zijn en anderen misschien toch net iets te eigenzinnig. Op basis van prijs, bekendheid en toegankelijkheid van iedere wijn had ik een inschatting gemaakt welke wijnen goed zouden verkopen en welke minder en daar de inkoop op aangepast. De inschatting klopte, alleen: de hardlopers waren echt snel op! Gelukkig troffen we onze leveranciers door het jaar heen op meerdere beurzen, zodat we de voorraad steeds aan konden vullen.
Geen ‘nee’ willen verkopen
Als je nog relatief weinig wijnen in portefeuille hebt, wil je natuurlijk niet dat je uitverkocht raakt. De verleiding is groot om van de wijnen die je wel hebt, dan maar een flinke voorraad aan te leggen, zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen aan je klanten. Voor rode wijnen en stevigere witte wijnen – die beter worden van een jaartje bewaren – is dat ook geen probleem.
Van jonge, frisse wijnen, die bedoeld zijn om binnen 1 of 2 jaar op te drinken, wil je niet een te grote voorraad hebben. Als je deze wijnen niet op tijd verkocht hebt, moet je ze weggooien. Dat is niet alleen zonde van het geld; het past ook niet bij onze insteek om zorgvuldig en zuinig om te gaan met producten. Maar helaas, ook ik heb een keer te veel besteld. En ook al ging het maar om een paar dozen; ik werd er toch wel wat treurig van.
Boodschappenlijstje maken
Inmiddels hebben we meer wijnproducenten en meer wijnen in de portefeuille. Maar dat maakt het niet per sé gemakkelijker. Nog steeds moet je nadenken over de verkoopbaarheid van je product in relatie tot de houdbaarheid van de wijn, de onderlinge samenhang tussen alle verkopen en je totale verkoop. Verkoop je veel van frisse witte wijn 1, dan verkoop je op dat moment niet frisse witte wijn 2.
Wat je op voorraad wilt hebben in de wijnkelder wordt ook bepaald door het seizoen. Tijdens de feestdagen in de winter, verkoop je andere wijnen dan in de zomer. Per seizoen bekijk je dus wat je nog aan voorraad hebt, wat je nog mist en maak je een boodschappenlijstje.
Plannen van de inkoop
Nu je weet wat je wanneer nodig hebt, is de volgende stap het bedenken op welke manier je het transport regelt. Zoals gezegd is een kleine order ophalen op de beurs niet al te moeilijk. Een kwestie van op tijd je orders plaatsen en een niet te grote bestelbus regelen ☺. Maar laat je de wijn rechtstreeks met een transporteur uit Frankrijk komen, dan zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Wederom de afweging hoeveel je gaat bestellen. Gemiddeld kunnen er 600 flessen op een pallet. Maar als je dat niet kan verkopen, moet je minder bestellen en zijn de transportkosten per fles weer hoger en is het transport minder duurzaam.
Roet in het eten
Een andere planningsissue: is de wijn al wel klaar voor transport als jij het wilt gaan verkopen? Een voorbeeld zijn de zomerse wijnen uit de Provence. Die wil je bij de eerste zonnestraal van het jaar én voor je voorjaarsproeverij beschikbaar hebben. Maar dat is ook de periode dat deze jonge wijnen nog volop gebotteld worden.
De weergoden
En natuurlijk: het weer! Als het te warm is, is dat niet goed voor de houdbaarheid van de wijn. Joie de Vin wilde vorig jaar september graag een bestelling uit de Pays Nantais over laten komen. Maar de zon bleef maar schijnen; iedere dag en heel erg hard. Het was echt veel te warm om de wijn op transport te zetten. Meestal kijk ik op mijn weer-app in de hoop op mooi weer, nu keek ik toch op een andere manier. Het werd uiteindelijk oktober voordat de wijn geleverd kon worden.
Geen wijn in de gootsteen
Al met al blijft het voorraadbeheer een grote puzzel van wat in te kopen, wanneer je het in huis wilt hebben en hoe de wijn van A naar B moet gaan. De portefeuille van Joie de Vin is inmiddels gegroeid naar zo’n 60 wijnen en gelukkig hoef ik niet vaak ‘nee’ te verkopen. Mocht het toch een keer voorkomen, dan wil ik je graag verleiden om op ontdekkingsreis te gaan en een van die 60 andere wijnen eens te proberen. Beter dan wijn in de gootsteen gooien, toch!?
Tosca Winters
Eigenaar Joie de Vin
& Register Vinoloog