Gratis bezorging vanaf 6 flessen

BLOG: TRENDWATCHING IN WIJNLAND

Hoe je als importeur op de hoogte blijft

Als ondernemer in de wijn moet je van vele markten thuis zijn. Je hebt kennis nodig over inkoop, verkoop, hoe je je (web)winkel inricht, marketing en administratie. De ene tak van sport staat natuurlijk niet los van de ander. Al deze kennis probeer je op verschillende manieren en momenten op te doen. In deze blog vertel ik je hoe ik op de hoogte blijf van de trends in wijnland.

Vakvereniging
Als vinoloog ben ik lid van de Verenigde Vinologen Nederland (VVN). Deze vakvereniging zet vol in op kennisbevordering van hun leden, zowel wijnkennis als proefvaardigheid. De VVN organiseert hiervoor verschillende activiteiten zoals masterclasses, themaproeverijen, bedrijfs- en beursbezoeken en wijnreizen. Dit zijn ideale activiteiten om op de hoogte te blijven van de wijntrends.

Persoonlijk schuif ik graag aan bij de cursussen en masterclasses van de VVN. Zo volgde ik eind februari de Masterclass Terroir & Terroir Expressie – de wijnmaker achter het stuur? Cees van Casteren (Master of Wine) en Onno Misset (Register Vinoloog) verzorgden de masterclass. We gingen flink de diepte in, met een uitdagende hoeveelheid microbiologie. Dat was voor mij als ‘alfa’ best even aanpoten om te volgen.

In de cursus werd met name ingegaan op de mogelijkheden van een wijnmaker om in te grijpen op het ontstaan van de wijn. Na een gedegen toelichting op de theorie, werden de resultaten van een onderzoeksproject in Marlborough gepresenteerd. Hier werd geprobeerd  om de specifieke kenmerken van vier verschillende terroirs, door middel van het gebruik van gisten te versterken. Tegenover deze benadering werd de huidige trend van Vin Nature gezet, waarbij helemaal niet ingegrepen wordt in het “ontstaansproces” van de wijn.

De terechte vraag die werd gesteld is of Vin Nature werkelijk levensvatbaar is als commercieel product, of dat het weer langzaam zal verdwijnen. Gezien de samenhang met andere trends zoals de aandacht voor gezondheid en milieu, zal er zeker een plaats zijn voor deze wijnen. Waarschijnlijk wordt het wel meer een niche product.

Consumententrends lezen
Ook op de jaarvergadering van de VVN begin maart ging het ook over trends. Joep Speet van Delta Wines verzorgde een interessante presentatie over de maatschappelijke ontwikkelingen en de bijbehorende consumententrends. Hij stipte de veranderingen in smaakvoorkeur aan; het mag soms weer wat zoeter zijn. Maar ook de maatschappelijk trend om gezonder te leven en de daarmee samenhangende vraag naar alcoholvrije wijn. Een andere trend die hij signaleert is de hang naar authenticiteit in de vorm van ‘vin nature’ en nieuwe (oude) druiven en herkomstgebieden.

Lezen, lezen en nog eens lezen
Een andere manier om trends te ontdekken is het lezen van alles wat maar met wijn te maken heeft. Natuurlijk zijn er de vakbladen, zoals Perswijn en (online) Proefschrift.nl. Maar ook tijdschriften voor wijnliefhebbers zoals Winelife zijn altijd nuttig om te lezen. Daarnaast lees ik veel digitale nieuwsbrieven, heel veel nieuwsbrieven. Dat zijn bijvoorbeeld nieuwsbrieven van The Wine & Food Association en WINO (Wine Import Nieuws Online). Ook de nieuwsbrieven van groothandels en die van andere importeurs blader ik even door. En natuurlijk enkele Franse nieuwsbrieven (Guide Hachette), die goed aansluiten bij het assortiment van Franse wijnen van Joie de Vin.

Beurzen bezoeken
Trends ontdek je ook door beurzen te bezoeken en daar goed rond te kijken. Er zijn verschillende typen beurzen. Zo zijn er de echte wijnbeurzen, waar de wijnproducten aanwezig zijn met hun wijnen. Deze beurzen zijn veelal in het buitenland. Een grote, bekende beurs voor de Europese markt is bijvoorbeeld de jaarlijkse Prowein in Düsseldorf. Voor de biologische wijnmarkt is de jaarlijkse Millésime Bio in Montpellier de grootste beurs van Europa. Omdat Joie de Vin alleen Franse wijnen in het assortiment heeft, bezoek ik voornamelijk de Franse wijnbeurzen.

Dan zijn er de beurzen en proeverijen waar de verschillende importeurs hun wijnen promoten. Deze evenementen zijn gericht op de Nederlandse horeca en vakhandel. Zo is er in het najaar altijd de Gastronomie / Fine Food Professional en begin januari de 3-daagse Wine Professional (tegelijk met de Horecava). Op deze beurzen zijn er naast wijn ook aanbieders van andere producten (fine food, vleeswaren, kaas, maar ook koelkasten, glaswerk e.d.). Voor de biologische markt is er een speciale beurs, de Vini Bio. Afgelopen maandag ging ik naar deze beurs, met Nederlandse importeurs van biologische en natuurwijnen.

Trends omarmen of juist niet
Door op deze manier te kijken naar trends in de maatschappij en in wijnland, bouw je langzaam aan je kennis over de sector uit. Sommige trends staan ver af van waar jij voor staat, andere trends wil je juist omarmen. De ene trend is gemakkelijk in te passen in je bedrijfsvoering, bij de andere heb je nog geen idee hoe je dat praktisch vorm kan geven.

Nadenken over de trends stuurt de keuzes die je maakt. Zo heb ik besloten dat ik twee hoofdlijnen volg bij het selecteren van leveranciers: ik zoek wijnen die het milieu minder belasten (haute valeur environmentalle) en biologische wijnen.

En natuurlijk: liefst wél een beetje authentiek en eigenzinnig :-)!

Add comment

Name
E-mail
Website
Comment